Bruktmarkedet og plattformtjenesten Tise

Det er mange nordmenn som eier mer klær enn de bruker, og det er ikke uvanlig at klærne henger ubrukt i klesskapet eller er «oppbrukt» etter de kun har blitt brukt et par ganger. Klesproduksjon etterlater store avtrykk i miljøet og i dag er det stort fokus på å redusere vår egen miljøpåvirkning på grunn av klimaforandringene. I dette innlegget skriver jeg om hvordan Tise har gjort det både lettere og trendy å redusere egen miljøpåvirkning, samt hvordan de har kuttet transaksjonskostnader.

Hva er Tise? 

Tise er en norsk plattformtjeneste med underkant av en million brukere. Det er en gratis app som ble lansert i 2016 hvor du kan både selge og handle alt fra klær og interiør til eiendom. Det er et bruktmarked på nett som gjør det lett for deg å handle via telefonen uansett hvor du befinner deg.

Miljø, forbruk og gjenbruk er i fokus og ved å handle brukt sparer man både miljøet og lommeboken. Det som er fint med Tise er at når du har handlet eller solgt noe viser appen hvor mye klimautslipp du har spart verden for.

Det er en oversiktlig og brukervennlig app som gjør det lett for brukere å finne aktuelle alternativer. Den er relativt lik Instagram når det kommer til design hvor du liker innlegg og kan følge andre brukere. På appen kan du også tjene «Tise Cash» som gir deg muligheten til å få rabattkoder, tilbud og vinne ulike premier.

Med tanke på at det er en gratis app kan hvem som helst ta den i bruk, men Tise har også konseptet «Second Chance». Det gir tilgang til bedrifter som Clas Olson, Kari Traa og Bergans, som kan selge varer som er returnert eller på vei ut fra sortimentet til en redusert pris. 

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader er kostnader knyttet til alle trinnene vi går gjennom for å foreta et kjøp. Det er kostnader i form av alle ressursene vi bruker, som blant annet tid og energi. Vi vil gjerne at ting skal være så lett og tilgjengelig som mulig, og derfor er det viktig for aktører å forenkle kjøpsprossen til forbrukeren slik at de får en god opplevelse. Er det noen andre som kommer deg i forkjøpet vil forbrukeren heller benytte seg av en annen plattform.

Det er seks ulike transaksjonskostnader som påvirker de valgene vi tar. Det er søkekostnader, informasjonskostnader, forhandlingskostnader, beslutningskostnader, evalueringskostnader og tvangskostnader. 

Søkekostnader

Søkekostnader er tiden du bruker på å finne alternativer som er aktuelle for deg. Tise gjør det enkelt ved at de har delt inn i ulike kategorier som «mote og wearables», «kunst og design» og «interiør og møbler». Under kategoriene er det ulike alternativer som gjør at du lettere kan finne det du er på utkikk etter. Det er også mulig å begrense søket ved at du får opp annonser fra området du befinner deg i. 

Informasjonskostnader

Informasjonskostnader er knyttet til hvor mye av dine ressurser du bruker for å finne informasjon om ulike alternativer. På Tise kan selgeren skrive relevant informasjon om produktet i annonsen. Om du trenger ytterlig med informasjon er det mulig å chatte med hverandre. 

Forhandlingskostnader

Forhandlingskostnader handler om pris, leveranse og alt som er knyttet til selve handelen. Når du lager en annonse på Tise kan du velge mellom ulike alternativer innen selve forhandlingen, som om at varen må hentes, sendes eller at partene blir enige om et møte. Det er opp til hver enkelt hvordan de vil løse dette og det må kjøper og selger bli enige om via chatten.

Beslutningskostnader

Vurderings-/beslutningskostnader handler om du skal gjennomføre et kjøp når du har funnet et alternativ. Her spiller tillit en rolle. På plattformtjenester som Tise er det personer du ikke kjenner du skal handle av. Med tanke på at det er ukjente personer er det viktig å skape tillit gjennom erfaringer. På Tise er det mulig å gi vurderingen til dem du handler fra. Har en person 5/5 kan du mest sannsynlig stole på han eller henne. Eller så må man ta en vurdering av personen under samtaler via chatten, men det kan være vanskelig om man ikke har noen form for erfaring.

Evalueringskostnader

Evaluerings- eller undersøkelseskostnader handler om vi er fornøyde med kjøpet. Det er ikke alltid produktet lever opp til forventingene, men det kan også være vanskelig å vurdere kvaliteten av et produkt ved å se en annonse. Om produktet ikke lever opp til forventingene må du benytte deg av betalingsløsningen Safe Payment for at Tise kan hjelpe deg. Har du benyttet deg av for eksempel Vipps kan ikke Tise hjelpe deg om du har blitt svindlet eller om du ikke er fornøyd. 

Tvangskostnader

Tvangskostnader er om man ønsker å returnere varen. Som nevnt er det ikke mye Tise kan gjøre for å hjelpe deg om du ikke har benyttet deg av Safe Payment. Det er viktig å ta en vurdering av annonsen når det kommer til bilder, pris og beskrivelse. Hvilken tilstand kan du forvente om du for eksempel har kjøpt en genser til under hundrelappen?  

Lenker

https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

https://tise.com/

https://support.tise.com/hc/no/articles/115001533772-Safe-Payment-Trinn-for-trinn

Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunnet. Oslo: Cappelen Damm. ISBN: 9788202412234

1+

3 tanker om “Bruktmarkedet og plattformtjenesten Tise

  1. Bra text och fint förklarat. För någon som aldrig använt Tise så gav du en bra beskrivning av hur det fungerar. Värt att testa. Följer bloggen!

    1+

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *