Hvordan mestre e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er direkte kommunikasjon til kunder og det er en av de mest effektive metodene for å generere salg. Det er en god måte å fortelle kunder om din merkevare og holde de oppdatert på dine nyheter. Ved hjelp av riktig strategi for e-postmarkedsføring vil du lykkes – uten at mottakeren anser e-posten som spam eller søppelpost. 

5 tips

I dagens samfunn er det langt fra uvanlig at vi har smarttelefonen i hånden store deler av dagen. Det gir deg som virksomhet en gylden mulighet til å kommunisere med kunder og markedsføre din virksomhet gjennom e-post. Før du starter med e-postmarkedsføring er det vesentlig å utarbeide en plan. Planen bør inneholde dine mål, hvem mottakerne skal være, hvor ofte du planlegger å sende e-poster og hvilket innhold/budskap du skal spre. 

E-Post Markedsføring, Online Markedsføring, Nyhetsbrev

1. Bygg e-postliste

For at en kunde skal være villig til å gi fra seg sin e-postadresse er det essensielt å gi kunden en god grunn. Det kan du gjøre i form av å kjøre en konkurranse, gi en rabattkode ved oppmelding, gi mottakeren informasjon om nye lanseringer og sende nyhetsbrev. Hvis du ikke engasjerer kundene vil de mest sannsynlig ikke oppi e-posten sin og abonnere på dine nyhetsbrev. 

Samtidig som mottakeren må ha en god grunn til å oppi e-posten sin må det være enkelt å registrere seg. Innmeldingsmuligheten må være lett tilgjengelig raskt etter kunden besøker din hjemmeside. Du kan enten plassere registeringen høyt opp på nettsiden eller benytte deg av verktøy som SumoMe, Sleeknote og Optinmonster for å lage et pop-up vindu hvor kunden enkelt kan melde seg på. Ved å ha registreringen lett tilgjengelig vil det resultere i at flere kunder vil melde seg på nyhetsbrevet ditt. 

2. Velkomst-epost 

Har en kunde registrert sin e-post indikerer det at kunden ønsker og/eller forventer å komme kontakt med deg og er interessert i din virksomhet. Det gir anledning til å jobbe med relasjonsbygging fordi du er aktuell for vedkommende. Derfor er den første e-posten du sender viktig for å opprettholde en relasjon til dine abonnenter.

Velkomst-eposten kan utformes på flere ulike måter. Du må velge hvilken formulering du vil kommunisere med mottakeren på. Skal du være profesjonell og formell eller gjenspeiler din merkevare mer uformelle kommunikasjonsmetoder? Ved første e-post er det effektivt å takke mottakeren for påmeldingen, fortelle om din merkevare, hvor du befinner deg på sosiale medier og fremtidig kommunikasjon. 

3. Velg riktig type e-post 

Det er flere ulike e-poster du kan sende til dine kunder i henhold til hvilket budskap du har tenkt å spre. For at kundene skal oppfatte ditt innhold som relevant er det vesentlig å velge riktig form for e-postmarkedsføring. 

  • Nyhetsbrev – sende regelmessig informasjon til kundene for å holde de oppdatert på din virksomhet, men ikke send for mange e-poster. Du trenger ikke ha en mastergrad i kommunikasjon for å forstå hvor irriterende det er å få en haug med mail i uken fra samme virksomhet. En fallgruve er at folk melder seg av e-postlisten og det øker risikoen for at e-postene vil havne under «søppelpost».

  • Transaksjonsmeldinger – kan være alt fra å sende en ordrebekreftelse, fortelle om hvordan pakken skal leveres til å spørre kunden om de vil gi ditt produkt eller tjeneste en review eller tilbakemelding. Det er viktig at kundeopplevelsen fortsetter videre etter transaksjonen er gjennomført for at de skal bli desto mer fornøyd med valget sitt.
      
  • Remarketing – handler om å koble nettsideaktiviteten til kunden til e-postene du skal sende. For å lykkes med remarketing gjelder det å tilpasse budskapet til vedkommende. Har en kunde forlatt nettsiden kan du gi vedkommende anbefalinger på lignende produkter. Hvis vedkommende har forlatt handlekurven kan du sende en e-post om at produktet fortsatt er tilgjengelig. 
E Post, E-Post Markedsføring, Nyhetsbrev, Melding

4. Skriv e-poster som fanger oppmerksomhet 

Først og fremst er det viktig at emnefeltet fanger oppmerksomheten til mottakeren. Appellerer ikke emnefeltet til kunden vil e-posten forbli ulest uansett hvor godt innhold e-posten inneholder. Det gjelder å være klar og tydelig i det du vil kommunisere, samt at e-posten ikke er lang. Budskapet du vil spre skal være tidlig synlig og komme godt frem på en side. 

Det er viktig å ha en klar CTA (Call To Action). Det vil si at du har en formening om hvor du ønsker at vedkommende skal klikke seg videre fra e-posten. Tenk at det skal være så enkelt som mulig uten forstyrrende elementer for mottakeren. Er innholdet rotete vil ikke vedkommende forstå hensikten med e-posten og vil ikke havne på ønsket landingsside.

5. Ha gode landingssider

Skal du sende en e-post med et spesifikt budskap er det viktig at landingssiden er skreddersydd for kampanjen din. Din hjemmeside har antageligvis flere budskap og det er ikke mottaker sin jobb å finne frem selv til din kampanje på hjemmesiden. For at vedkommende skal forstå tilbudet og havne på en dedikert landingsside må det være minst mulig forstyrrelser. Ved å gi mottakeren muligheten til å kun gjennomføre en handling vil det minske transaksjonskostnadene til vedkommende.  

Sender du en e-post hvor du annonser at du har et salg vil det være nødvendig at kunden enkelt kan trykke seg direkte videre til salget. Det vil hjelpe kunden med å slippe å lete på din nettside etter det relevante innholdet og det vil gjøre vedkommende desto mer fornøyd. 

E Handel, Nettbutikk, Web, Mal, Nettsted, Datamaskin

Oppsummering

E-postmarkedsføring er en effektiv metode for å holde kontakten med dine kunder. Har en kunde gitt deg sin e-post gjelder det å sende kun det du trenger å sende. Ikke ødelegg tillitten og mist vedkommende sin interesse ved å overfylle innboksen med unødvendig innhold. Lager du relevant innhold, fanger mottakeren sin interesse og benytter deg av gode landingssider vil du lykkes med e-postmarkedsføring. 

Lenker

https://blogg.markedspartner.no/7-ideer-til-smart-e-postmarkedsforing

https://www.investopedia.com/terms/c/call-action-cta.asp

https://www.shopify.com/blog/abandoned-cart-emails

https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/e-postmarkedsforing/

7+

3 tanker om “Hvordan mestre e-postmarkedsføring

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *