Growth hacking

Hva er growth hacking?

Selve kjernen i growth hacking er fokuset på hvordan en virksomhet kan vokse. Målet med growth hacking er å tilegne seg så mange brukere eller kunder som mulig på så lite budsjett som mulig. Både growth hacking og digital markedsføring henger sammen og går om hverandre. Begge deler handler om å eksperimentere, være kreativ og måle resultatene i henhold til å nå mål. Med andre ord handler det om å bringe vitenskapen inn i markedsføringen og levere resultater på lite til intet budsjett.  

Growth hacking kan bli brukt av alle – uansett om du er et startup-selskap eller en veletablert virksomhet. Det er en metode du kan bruke om du trenger å vokse fort, på kort tid, med lite ressurser. Selve poenget med growth hacking er at du må finne en hack slik at dine produkter eller tjeneste går viralt. Her gjelder det å prioritere og teste innovative vekststrategier, samt analysere resultater og teste hva som faktisk fungerer. 

Hvordan jobbe med growth hacking

Når du skal arbeide med growth hacking gjeler det å konstant søke etter nye metoder for å markedsføre det du tilbyr. Samtidig er det viktig at du selger produkter som markedet faktisk er interessert i, høre på markedet og igangsette endringer deretter. Du trenger ikke ha et perfekt produkt i startfasen, men ved å få produktet ut i markedet, teste det og høre på tilbakemeldinger vil du til slutt ha det perfekte produktet for markedet. Det gjelder å perfeksjonere produktet ditt helt til det vokser av seg selv. Oppdater produktet med jevne mellomrom, samt få kontinuerlig tilbakemeldinger fra kunder slik at du vet at du er på riktig spor. 

Tradisjonell markedsføring versus growth hacking

Tradisjonell markedsføring gir ikke alltid de resultatene eller effektene man kanskje ønsker. En som jobber med growth hacking markedsfører ikke produktene på tradisjonelt vis. Det en growth hacker gjør er å bygge markedsføringen inn i selve produktet. For å kunne implementere markedsføringen inn i produktet gjelder det å omstille seg selv og tenke nytt i andre baner. 

Det et to ting som er essensielt når det kommer til growth hacking. Det første er at du må lage et produkt som responderer til markedet du planlegger å operere i. Det andre er at du kan legge fra deg tanken om å bli en stor aktør med engang. Før du går i de tankebaner må du tenke nisje. Start smått og fokuser på dine kjernekunder. De første kundene du har kan hjelpe deg med å vokse organisk, samtidig som det er kostnadsfritt. 

Økonomiske fordeler med growth hacking

Med tanke på økonomi kan tradisjonell markedsføring kreve at du har et høyt budsjett. Det er ikke gratis å kjøre annonser i for eksempel Google og Facebook. Growth hacking krever lite til intet budsjett fordi det handler om små, men smarte triggers som skaper vekst og markedsføring selv. Det er dette som er kjent som å gå viralt. 

Growth hacking i praksis

Growth hacking er en metode som har blitt tatt i bruk av flere store selskaper som Hotmail, Instagram og AirBnb. 

I begynnelsen benyttet Hotmail seg av tradisjonell markedsføring, men de fant fort ut at det ble for dyrt i lengden. De valgte å benytte seg av growth hacking i form av å skrive en setning nederst på alle e-poster som ble sendt av deres brukere. De skrev «PS i love you. Get your free e-mail at Hotmail”. Etterhvert forstå folk at det var en gratis tjeneste og de oppnådde det å gå viralt. 

Tidligere hadde Instagram flere funksjoner enn de har i dag, men de så at de som benyttet seg av appen i startfasen appellerte til bilde og filter funksjonene de hadde implementert. Det de så smart gjorde var å høre på markedet og det formet den appen vi alle kjenner til i dag med flere millioner brukere. 

Lenker

https://digitalmarketinginstitute.com/blog/growth-hacking-explained-can-benefit

0

En tanke om “Growth hacking

  1. Jeg liker hvordan du forklarer begrepet, og liker spesielt at du har med eksempler og digger Hotmail eksemplet! Supert at du også har med en egen underoverskrift med økonomiske fordeler.

    Du skriver veldig gode tekster og bra innlegg, fortsett sånn 😀

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *