Slik setter du enkelt opp en nettbutikk

Det å lage en nettbutikk høres kanskje mer komplisert ut enn det egentlig er. I dette innlegget har jeg laget en guide hvor jeg viser hvor enkelt det faktisk er.

Nettbutikken som blir brukt som eksempel i dette innlegget er https://www.cancel2020.no. Det er nettbutikken er laget i samarbeid med Jennie Olsson og Brage Tellebon i sammenheng med en eksamensoppgave i e-varehandel.

I denne guiden skal jeg gå gjennom:

  • Ide og planlegging
  • Valg av e-commerce plattform
  • Kjøp av domene og hvordan koble det til nettbutikken 
  • Logistikk og betalingsløsning
  • Markedsføring
  • Tips 

Ide og planlegging

Det første som må være på plass før du lager en nettbutikk er en ide til hva du skal selge. Vi hadde en ide og vi valgte å selge klær og tilbehør til vår valgte målgruppe. 

Etter du har en ide må du planlegge. Det viktigste å tenke på er: hva du skal selge, hvem du skal selge til og hva dine mål med nettbutikken er. 

For å ha en struktur og fokus gjennom prosessen anbefaler jeg å bruke OKR

Her er OKR-en vi utarbeidet for eksamensperioden: 

TIPS: i begynnelsen hadde vi lavere ambisjoner, men vi valgte å høyne nøkkelresultatene etterhvert. Derfor anbefaler jeg å sette høyere mål fra dag en slik at du har mer krevende mål å nå fordi det fører til at du vil prestere bedre. 

Valg av e-commerce plattform 

Det er flere ulike plattformer du kan benytte deg av for å opprette en nettbutikk. Vi valgte å benytte oss av Shopify fordi det er en gratis plattform vi fikk anbefalt av forelesere og gjesteforelesere.

Hvordan lage en Shopify bruker 

1. Gå inn på Shopify

2. Trykk på «Start free trial»

3. Skriv inn e-postadressen din, ønsket passord og navnet til din nettbutikk.

4. Fyll inn skjema med diverse informasjon. 

Vipps så har du en nettbutikk!

Kjøp domene

Når du oppretter en nettbutikk i Shopify får du tildelt et domene. Vi fikk «https://cancel-2020.myshopify.com». For å gjøre nettbutikken mer profesjonell valgte vi å kjøpe domene.

Før du bestemmer deg for domenenavn anbefaler jeg å sjekke ut om domenet faktisk er ledig i forkant. 

Vi valgte å kjøpe domene gjennom Webhuset. Domener avsluttende med «.no» koster kun 7,- i året. For webhotell koster det kun 29,-. 

Hvordan koble domenet fra tredjepart til Shopify 

1. Gå inn på Shopify

2. Trykk på nettbutikk – domener

3. Skriv inn domenet 

4. Gå inn på Webhuset

5. Klikk på «DNS-oppføringer».

DNS-oppføringene du trenger er «A-record» og «CNAME». Det er oppføringene du skal bruke for å koble domenet sammen med Shopify. Det er noe du må gjøre når du har kjøpt domenet via en tredjepart. DNS-innstillingene må redigeres slik at oppføringene peker til Shopify

Hvordan peke til A-oppføring

1. Klikk på «ny oppføring» 

2. Klikk på A-oppføring

3. Skriv «23.337.38.65» (se bildet) 

Hvordan peke til CNAME

1. Klikk på «ny oppføring» 

2. Klikk på «CNAME-oppføring»

3. Skriv «shops.myshopify.com» (se bildet) 

Slik vil det se ut etter du har registrert de nye oppføringene: 

Etter du har kjøpt domene kan det ta opp til 24 timer før domene er aktivt og ting går som normalt.

Slik skal det se ut på Shopify etter du har registrert de nye oppføringene og bekreftet tilkoblingen. 

Logistikk og betalingsløsning

Vi benyttet oss av Printful som leverandør til våre produkter. Gjennom Printful blir det brukt dropshipping som passet ypperlig for oss. Det positivet med dropshipping er at vi slipper å sitte på et lager og være redd for at vi ikke får solgt produktene. I en slik forretningsmodell blir varene sendt direkte fra deres lager til våre kunder. 

På grunn av covid-19 møtte vi noen utfordringer med å benytte oss av Printful. Med tanke på samfunnssituasjonen vi står overfor nå er leveringstiden lengre enn vanlig. For oss var det et steg tilbake fordi det utsatte lanseringen av nettbutikken med tanke på at vi vil ha egne bilder på nettbutikken. En annen løsning ville vært og benyttet er lokal leverandør. 

På innstilliger kan du fylle ut det meste du trenger av informasjon. Her kan du legge til betalingsleverandør. Vi valgte å gå for Stripe på vår nettbutikk. Stripe er en gratis og velfungerende betalingsløsning som tar MasterCard, Visa, Apple Pay og American Express.

Markedsføring

Nettbutikken trenger ikke være helt perfekt før du lanserer, men det du kan gjøre mens du jobber med den er å starte markedsføringen. Vi valgte sosiale medier og e-postmarkedsføring for å skape oppmerksomhet og engasjement rundt merkevaren. Vi opprettet både en Facebook og Instagram profil til nettbutikken. 

For å drive med e-postmarkedsføring benyttet vi oss av Mailchimp. Den laster du enkelt ned gjennom Shopify under «apper». Mailchimp er gratis og det er enkelt å lage e-poster du kan bruke i markedsføringen. 

TIPS: start å samle inn e-poster så fort som mulig. Uansett om du ikke har lansert enda er det mulig å ha en «passordside» på Shopify hvor du kan få folk til å melde seg på nyhetsbrevet. 

Tips i Shopify 

Etter du har opprettet nettbutikken er mine beste tips å teste og pusle litt mer ulike design og temaer. Det er flere gratis temaer du kan benytte deg av som allerede ligger inne på Shopify. Til vår nettbutikk valgte vi tema kalt «debut». 

Design 

Trykker du på «tilpass» kan du gjøre endringer på temaet slik at det blir som du ønsker. 

På «temainnstillinger» kan du velge hvilke farger du ønsker, font osv. 

Tekster 

Trykk på «temahandlinger» og «rediger språk» for å endre tekstene på de ulike sidene på nettbutikken til det du ønsker. 

Her kan du redigere hver enkelt tekst til det du ønsker når kundene skal klikke seg videre på nettbutikken. 

Produktorganisering

I menyen til venstre ligger alle produktene du har på nettbutikken. Vi benyttet oss av Printful-appen og derifra er det enkelt å legge inn produkter. 

For å kunne samle produktgrupper sammen trykker du på samlinger. Vi valgte å ha en kategori med hettegensere, tilbehør, sweatshirt osv. pluss en kategori hvor alle produktene ligger inne. 

For å ha en ryddig butikk anbefaler jeg å legge de ulike produktvariantene i ulike samlinger. Til vår nettbutikk valgte vi å samle like produkter i hver sin kategori som for eksempel hoodies og sweatshirts. 

Sider

For å senke transaksjonskostnadene ytterligere til kunden anbefaler jeg å opprette sider på nettbutikken. Det kan være «om oss», «ofte stilte spørsmål», «kontakt oss» og lignende. Det gjør det enklere for kunden å finne frem på nettbutikken. 

Mobilvennlig 

Sist, men ikke minst – det er viktig at nettbutikken er mobilvennlig. Det er fordi mesteparten av trafikken vil komme fra mobiltelefoner. 

0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *