Organisk versus betalt søk

Når det kommer til søk på nett skiller vi mellom organisk søk og betalt søk. Vanligvis er det første oppføringene i søkemotoren betalte søk og de er markert med «annonse» øverst til venstre i eksempelvis Google, Bing og DuckDuckGo. Søkene som dukker opp under disse er de organiske søkene. I dette innlegget forklarer jeg forskjellen på de ulike søkene.

I dette innlegget går jeg gjennom

  • SERP
  • Betalte søk
  • Annonseutforming
  • Budstrategi
  • Organiske søk
  • Søkeoptimalisering

SERP – Search Engine Results Pages 

Det eksisterer millioner av nettsider, men det viktigste for digitale markedsførere er SERP. SERP, eller Search Engine Results Pages, er den nettsiden som blir vist når en bruker søker etter noe på en søkemotor. Med andre ord søker en bruker etter spesifikke nøkkelord og deretter presenterer søkemotoren en SERP.

Uansett om en bruker søker etter like nøkkelord er enhver SERP unik for hver enkelt bruker. Det er på grunn av at resultatene er skreddersydd til hver enkelt. Med andre ord er SERP-en dynamisk. Nettsiden blir forskjellig basert på blant annet hvor brukeren befinner seg, tidligere besøkte nettsider, hvilket emne som søkes etter og søkehistorikk. På grunn av dette varierer søkeresultatene basert på hvem som benytter seg av søkemotoren. 

Betalte søk

Betalte søk er de resultatene som er betalt for å ha en spesifikk plassering i søkemotorer som eksempelvis Google. De betalte søkene er som regel de 3-5 første resultatene som vises. Med andre ord gir betalte søk de beste plasseringene i søkemotoren. For å ha betalte plasseringer i søkemotorer kan du for eksempel bruke Google Ads om du benytter deg av Google. Fordelen med å bruke Google Ads er at resultatene blir vist først og annonsen, samt plasseringen er fastsatt. 

Dette bildet viser hvordan betalte søk ser ut i Google sin søkemotor.

Annonseutforming

Det er forskjellige måter man kan utforme en annonse – enten ren tekst eller banner hvor annonsene kan inneholde bilde, tekst og logo. Samtidig bestemmer du hvor ofte målgruppen skal eksponeres for annonsen. Hvordan du utformer kampanjen avhenger av dine målsettinger og målgruppen du har tenkt å treffe.

Det er flere fordeler med å benytte seg av Google Ads. En ting er at du kun betaler for kampanjen når en bruker klikker seg videre på din annonse. Det kan sees i forhold til en avisannonse hvor du ikke vet hvor stor nedslagsfeltet er eller effekten av annonsen. Det Google Ads bruker er PPC, eller Pay Per Click. Det går ut på at du selv velger hvor mye du er villig til å betale for hver kampanje du kjører i Google. Eksempelvis om ingen klikker seg videre på din annonse betaler du ingenting, er det 100 som klikker seg videre betaler du kun for det. 

Samtidig kan du utforme flere annonser hvor du kan kjøre A/B tester for å teste effekten av de ulike annonsene. Har du eksempelvis to ulike annonsen kan du teste hvilken som presterer best og jobbe videre ut fra resultatene. 

Budstrategi

Google Ads tilbyr forskjellige budstrategier basert på ulike kampanjetyper. Med utgangpunkt i hvem du skal målrette kampanjen mot, samt hvilket fokus du har som for eksempel oppnå flest mulig klikk, visninger, konverteringer eller avspiller må du finne ut hvilken strategi som passer best for deg. 

Organiske søk

I motsetning til betalte søk er organiske søk de resultatene som vises uten at de er betalt for. Nettstedet som rangeres høyt i Google sin søkemotor, eller en annen søkemotor, har jobbet mye med SEO for å oppnå den plasseringen. Den største fordelen med organiske søk er at brukere ofte har større tillit til de organiske søkeresultatene i motsetning til de betalte. Det som er helt essensielt for å rangere høyt i søkemotoren er SEO. Uansett om du jobber mye med SEO eller benytter deg av betalte søk vil det skape både trafikk og salg til nettsiden, samt mer synlighet i søkemotorer.

Dette bildet viser de organiske søkene på nøkkelordet «sommerkjoler» i min SERP.

Søkeoptimalisering

Søkeoptimalisering, eller SEO, er fortjente medier. Å jobbe med søkeoptimalisering handler om å kontinuerlig optimalisere et nettsted for høyere rangering i de organiske søkeresultatene. De som jobber aktivt med SEO vil oppleve mye «gratis» trafikk til nettsiden nettopp fordi de rangerer høyt. Det som er viktig å huske på er at de nettsidene som rangerer høyt er ikke kun gode på søkeoptimalisering, men de er gode på digital markedsføring generelt. 

Med tanke på at søkeoptimalisering ikke kun handler om å optimalisere nettsiden bør arbeidet involvere flere områder innen digital markedsføring. En digital markedsfører vil med andre ord jobbe med innholdsmarkedsføring, merkevarebygging, PR, konverteringsfrekvens og mye mer for å rangere høyt i søkeresultatene. Viktigheten av å jobbe med søkeoptimalisering er såpass stor fordi det er et fåtall av brukere som faktisk klikker seg videre til side 2 på Google sin søkemotor. 

Oppsummering

Både betalte søk og organiske søk har hver sine fordeler. Jobber du med både SEO og betalte søk vil det skape trafikk og salg til nettsiden, samt synlighet. For å skape resultater av organiske søk krever det mye arbeid. Derfor er det essensielt å jobbe med betalte søk i mellomtiden for å skape trafikk til nettsiden. 

Lenker

https://www.wordstream.com/serp

https://support.google.com/google-ads/answer/2476691?hl=no

https://support.google.com/google-ads/answer/2472725?hl=no

0

En tanke om “Organisk versus betalt søk

  1. Dette innlegget likte jeg godt!
    Spesielt listen innledningsvis om hva du skal gå gjennom ila innlegget var et veldig fint element!

    Ellers veldig grundig og godt skrevet innlegg, bra jobba:D

    0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *